خبر برگزیده

UI یا User Interface یا رابط کاربری درواقع فضایی جهت رخ داد تعامل بین انسان و ماشین است. طراحی UI در اصل میخواهد محصولاتی با قابلیت استفاده ی آسان به کاربران ارائه دهد.

میتوان گفت تمرکز طراحی UI درباره ی جایگاه مناسب هر المان، فرم ها، دکمه ها و نحوه نمایش آنها به کاربر است؛ که در نهایت منجر...

نمودار مصرف اینترنت دانشگاه

فهرست مطلب

چشم انداز

به ياري خداوند قادر متعال و در مسير تحقق آرمان‌هاي دانشگاه فردوسي مشهد، مركز اطلاعات، آمار و امور رايانه‌اي دانشگاه در افق پنج ساله، مركزي است با ارزش‌ها و آرمان‌هاي متعالي و توانمند با جايگاه اول علمي و فناوري در سطح دانشگاه‌هاي كشور و موفق در تحقق اهداف جامعه‌ دانشگاهي كه عمده‌ترين محورهاي مسير آينده آن به شرح زير در نظر گرفته شده است:

  • ارتقاء موقعيت فناوري اطلاعات دانشگاه فردوسي در سطح ملي و بين المللي به عنوان يكي از دانشگاه‌هاي برتر جهان
  • كمك به اعضاي دانشگاه فردوسي جهت افزايش سهم دانشگاه در توليد و نشر علم و توسعه مرزهاي دانش به ويژه در راستاي برنامه توسعه كشور از طريق ارايه خدمات مناسب فناوري اطلاعات
  • بهبود كيفيت و بالا بردن خلاقيت و نوآوري در ارايه كليه خدمات
  • بالا بردن دانش فني و تخصص كاركنان براي ارايه خدمات نوين

ماموریت

نظارت، مشاوره، طراحي، مديريت، اجرا و پشتيباني پروژه هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح دانشگاه،
شهر، استان و كشور با بهترين سطح كيفيت


اهداف و راهبرد‌ها

1. گسترش فرهنگ توليد و استفاده از سيستم‌هاي متن باز.
- ايجاد و به کارگيری يک توزيع لينوکس خاص دانشگاه فردوسی برای مصارف کاربران
- به کارگيری کامل سيستم‌های توزيع متن باز در سطح سرورهای دانشگاه
- ترويج فرهنگ استفاده از سيستم‌های متن باز با ارايه سيستم‌های دانشگاه فردوسی(سدف) به صورت متن باز

2. يكپارچه‌‌سازي كليه فرآيندهاي سازماني به صورت الكترونيكي.
- مهندسی مجدد، ارتقاء و به روز رسانی نرم افزارهای موجود
- يکپارچه سازی نرم افزارها با استفاده ازSingle Sign On
- به کارگيری هويت واحد برای کليه کاربران سيستم‌های دانشگاه


3. پشتيباني از كليه سيستم‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات.
- ايجاد يك سيستم براي مديريت تعمير و نگهداري تجهيزات مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در سطح دانشگاه
- ايجاد سيستم مناسب جهت ارائه خدمات گوناگون به مشتريان مركز


4. مديريت و اجراي كليه پروژه‌هاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات در دانشگاه.
- انتخاب و پياده‌سازي روش‌هاي صحيح مديريت و كنترل پروژه

5. مديريت دانش در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات.
- تهيه استانداردهاي مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات
- تهيه پايگاه جامع از اطلاعات فني مرتبط با فناوري اطلاعات و ارتباطات
- مستند سازي دانش‌هاي موجود در مركز
- ايجاد سيستمي جهت دريافت و ارزيابي ايده هاي كاركنان


6. تحقيق و پژوهش در زمينه توسعه، بهبود و ارتقاي مداوم سيستم هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات.
- ايجاد پژوهشكده فناوري اطلاعات و ارتباطات
- انجام پروژه‌هاي تحقيقاتي جهت بومي‌سازي فناوري اطلاعات و ارتباطات
- تعريف پروژه‌هاي دانشجويي جهت افزايش توان دانشجويان و بهره‌گيري از پتانسيل آ‌ن‌ها


7. آموزش و اطلاع رساني در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات.
- تربيت و آموزش پرسنل فناوري اطلاعات و ارتباطات
- آموزش و ارتقاي سطح دانش عمومي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات
- نشر دستاوردهاي مركز در كنفرانس‌ها و مجلات معتبر جهاني
- برقراري ارتباط و تعامل با ساير مراكز مشابه در سطح جهان
- گسترش آموزش مجازي
- ايجاد كتابخانه ديجيتال

8. بررسي تكنولوژي‌هاي روز دنيا در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات و به روزآوري چشم اندازها و اهداف در راستاي
کمک به برنامه ریزی راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات

9. ايجاد امنيت و پايداري مناسب در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات.
- تقويت مركز داده دانشگاه به عنوان يك مركز داده قوي در استان
- بهبود و ارتقاء عرض باند اينترنت دانشگاه وتقويت آن
- استقرار سيستم جامع مديريت ا منيت
- ايمن‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سيستم‌های دانشگاه

10. بهينه سازي ساختار مركز، قوانين، فرآيندها و جايگاه آن در سطح دانشگاه.
- بررسي و انتخاب سيستم‌هاي كنترل و بهبود كيفيت در بخش‌هاي مختلف مركز جهت بهينه‌سازي فرآيندهاي جاري
- آموزش مفاهيم مديريتي به مديران بخش‌ها
- استخدام افراد شايسته و ايجاد انگيزش در افراد

11. مشاوره در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات.
- همكاري با سازمان‌ها و نهادهاي مختلف علمي و پژوهشي از طريق مديريت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه
- كمك به ساير دانشگاه‌ها در استقرار فناوري اطلاعات و ارتباطات از طريق ارايه‌ سيستم‌هاي متن باز


تاریخچه



مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1353 هجری خورشیدی به منظور مکانيزه‌نمودن سيستم‌ها و ارائه خدمات رايانه‌اي و تهيه آمار و اطلاعات لازم برای مديريت و بخش‌های مختلف و سرعت بخشيدن به انجام امور آموزشي، پژوهشی و اداری دانشگاه مشهد (دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی کنونی) آغاز به فعاليت نمود. دانشگاه مشهد در آن زمان مجموعه‌ گسترده‌ای بود که علاوه بر دانشکده‌ها، موسسه‌ها و واحدهای اداری و آموزشي دانشگاه فردوسی مشهد، شامل دانشکده‌های علوم پزشکی، بيمارستان‌ها و ساير مراکز وابسته درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کنونی نيز بود. ساختمان مرکز نیز در محل بيمارستان قائم (عج) با مجموعه‌ای از رايانه‌هاي بزرگ (Mainframe) و تجهيزات جانبی مربوط به شرکت IBM مستقر بود و نام مرکز در آن زمان، مركز كامپيوتر، آمار و اطلاعات دانشگاه مشهد بود. همچنین در سال‌های بعد و در مقطعی نیز نام مرکز اطلاعات، آمار و امور رایانه‌ای دانشگاه فردوسی مشهد بر پیشانی آن نشست.

با افزايش فعاليت‌ها و در سال 1355 هجری خورشیدی، ساختمان مجهزی در محل فعلی مرکز (پرديس کنونی دانشگاه فردوسی مشهد) تاسیس شد که در آن هنگام از نظر زيبايي ساختمان، معماری فنی، امکانات، و تجهيزات در منطقه منحصر به فرد و نمونه بود. با انتقال مرکز به محل جديد، سازمان و مديريت آن نیز تغییراتی نمود که سبب افزایش کيفيت و نوع خدمات و تجهيزات و ارتقای آن‌ها شد. در سال 1364 به دليل امکانات، خدمات و قابليت‌های فراوان، اين مرکز از طرف سازمان برنامه و بودجه وقت (شورای عالی انفورماتيک) واحدی نمونه شناخته شد و به‌عنوان مرکز کامپيوتر مشاع استان معرفی گرديد و سال‌های متمادی خدمات ذي‌قيمتی در زمينه‌های گوناگون مشاوره، طراحی، پياده‌سازی و اجرا و پشتيبانی سیستم‌های مکانيزه به دانشگاه و بسياری از سازمان‌ها، مراکز و مؤسسه‌های خارج از آن از جمله آستان قدس رضوی، شرکت برق منطقه‌ای خراسان، بانک ملی ايران، اداره کل آموزش و پرورش، ادارات آموزش و پرورش استان‌ها، سازمان اتوبوس‌رانی و . . . که فاقد امکانات رايانه‌اي بودند، ارائه می‌نمود.

با تفکيک دانشگاه علوم پزشکی و مجهز شدن اغلب سازمان‌ها و مؤسسه‌های مذکور به مراکز مستقل رايانه‌اي، اين خدمات رو به کاهش نهاد. تا در نهایت در سال 1378 و متعاقب رواج و ظهور رايانه‌هاي شخصي و سهولت دستيابی، برنامه‌نويسی و استفاده از آن‌ها، با تبديل نرم‌افزارها و انتقال اطلاعات از آخرين رده رايانه‌های‌ بزرگ (IBM 4341) به رايانه‌هاي کوچک، طی مراسمی پايان کار رايانه‌هاي Mainframe در دانشگاه فردوسی مشهد اعلام گرديد. این مراسم به‌طور رسمی با حضور وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی برگزار شد و اين سري رايانه‌ها به دانشكده مهندسي براي نگهداری در موزه منتقل گرديد. از این پس، مرکز، وظیفه توسعه شبکه‌ رایانه‌ای در دانشگاه فردوسی مشهد را به سرعت پیگیری نمود و هم‌زمان با توسعه سخت‌افزاری آن، نسبت به طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارها و سامانه‌های مورد نیاز دانشگاه اقدام نمود.

دانشگاه فردوسی مشهد از معدود دانشگاه‌هایی است که مدیریت متمرکز بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن سبب ایجاد مجموعه یکپارچه از سامانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای شده است که خدمات متنوعی را بر بستر فناوری‌های نوین برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان آن فراهم آورده است. این خدمات حتی در قالب سامانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد (سدف) تاکنون به بیش از 50 دانشگاه و مرکز و موسسه آموزش عالی ارائه شده است.

اگر چه تغییرات بنیادی در فناوری‌ها، سبب کارکردهای مختلف مرکز در بیش از 4 دهه فعالیت خود شده است، اما هم‌اکنون هدف اصلی از فعالیت‌های مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد، توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش‌های مختلف دانشگاه است.

در تاریخ 26 آبان 1393 و بر اساس مصوبه جلسه شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد، نام این مرکز به مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر کرد.


در جدول زیر نام افرادی که از ابتدای فعالیت مدیریت مرکز را بر عهده داشته‌اند، آمده است.

جدول (1) : مدیران مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از ابتدای فعالیت

نام و نام خانوادگی

آغاز تصدی

پایان تصدی

دکتر هما فاریان

1353

1355

دکتر رضا آگاهی

1355

1357

اداره به صورت شورائی

1357

1359

مهندس مجید اختراعی طوسی

1359

1360

مهندس محمود ضیایی

1360

1365

مهندس امیر علیخانزاده

1365

1377

دکتر محسن کاهانی

1377

1395

دکتر سیدامین حسینی‌سنو

1395

ادامه دارد

همچنین در ساختار مرکز 2 معاون اداری و مالی، و فنی نیز وجود دارد که در جدول زیر نام افرادی که از ابتدای فعالیت این مسوولیت‌ها را برعهده داشته‌اند، آمده است.

جدول (2) : معاونان اداری و مالی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از سال 1377

نام و نام خانوادگی

آغاز تصدی

پایان تصدی

مهندس حسین افخمی روحانی

1377

1389

مهندس عیسی آرامجو

1389

ادامه دارد

جدول (3) : معاونان فنی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از ابتدای فعالیت

نام و نام خانوادگی

آغاز تصدی

پایان تصدی

مهندس سعید ابریشمی

1384

1388

دکتر سیدامین حسینی‌سنو

1388

1389

دکتر سعید ابریشمی

1389

1392


ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار

ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار
ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار
ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار
ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار
ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار ساختار

T2

یادآوری برنامه تعمیر و نگهداری (PM) مرکز فاوا

جهت یادآوری به اطلاع تمامی اعضای محترم دانشگاه فردوسی مشهد می‌رساند که پیرو مصوبه مورخ 1399/6/17 شورای راهبری فاوا دانشگاه و با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا، برنامه تعمیر و نگهداری (PM) مرکز فاوا تا اطلاع ثانوی در روزهای جمعه (هر هفته) ساعت 9 الی 12 انجام می‌شود.

شايان ذكر است كه در ساعات ياد شده (و با احتمال ضعیف در دامنه قبل و بعد از آن)، ممكن است بخش‌هايي از شبكه و سامانه‌هاي كاربردي دانشگاه (مانند اینترنت، اینترانت، پویا، سدف، وب‌میل، درایو، وب‌گاه‌ها، VoIP و . . .) از دسترس خارج شود یا محدودیت‌هایی در برخی خدمات آن‌ها اعمال شود. لذا خواهشمند است اعضای دانشگاه نسبت به این مهم در برنامه‌ریزی رویدادها، جلسه‌ها، کلاس‌ها و . . . توجه داشته باشند.

Our Services01

 

سامانه های دانشگاه فردوسی سدف

speedtest

 

تست سرعت اینترنت تا دیتا سنتر دانشگاه

268910

 

استفاده از سرویس محاسبات سنگین ابر فردوسی

گزارش نموداری از اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در فروردین ماه ۱۴۰۳

mis1403 01