خبر برگزیده

UI یا User Interface یا رابط کاربری درواقع فضایی جهت رخ داد تعامل بین انسان و ماشین است. طراحی UI در اصل میخواهد محصولاتی با قابلیت استفاده ی آسان به کاربران ارائه دهد.

میتوان گفت تمرکز طراحی UI درباره ی جایگاه مناسب هر المان، فرم ها، دکمه ها و نحوه نمایش آنها به کاربر است؛ که در نهایت منجر...

نمودار مصرف اینترنت دانشگاه

فهرست مطلب

تاریخچه



مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1353 هجری خورشیدی به منظور مکانيزه‌نمودن سيستم‌ها و ارائه خدمات رايانه‌اي و تهيه آمار و اطلاعات لازم برای مديريت و بخش‌های مختلف و سرعت بخشيدن به انجام امور آموزشي، پژوهشی و اداری دانشگاه مشهد (دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی کنونی) آغاز به فعاليت نمود. دانشگاه مشهد در آن زمان مجموعه‌ گسترده‌ای بود که علاوه بر دانشکده‌ها، موسسه‌ها و واحدهای اداری و آموزشي دانشگاه فردوسی مشهد، شامل دانشکده‌های علوم پزشکی، بيمارستان‌ها و ساير مراکز وابسته درمانی و آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کنونی نيز بود. ساختمان مرکز نیز در محل بيمارستان قائم (عج) با مجموعه‌ای از رايانه‌هاي بزرگ (Mainframe) و تجهيزات جانبی مربوط به شرکت IBM مستقر بود و نام مرکز در آن زمان، مركز كامپيوتر، آمار و اطلاعات دانشگاه مشهد بود. همچنین در سال‌های بعد و در مقطعی نیز نام مرکز اطلاعات، آمار و امور رایانه‌ای دانشگاه فردوسی مشهد بر پیشانی آن نشست.

با افزايش فعاليت‌ها و در سال 1355 هجری خورشیدی، ساختمان مجهزی در محل فعلی مرکز (پرديس کنونی دانشگاه فردوسی مشهد) تاسیس شد که در آن هنگام از نظر زيبايي ساختمان، معماری فنی، امکانات، و تجهيزات در منطقه منحصر به فرد و نمونه بود. با انتقال مرکز به محل جديد، سازمان و مديريت آن نیز تغییراتی نمود که سبب افزایش کيفيت و نوع خدمات و تجهيزات و ارتقای آن‌ها شد. در سال 1364 به دليل امکانات، خدمات و قابليت‌های فراوان، اين مرکز از طرف سازمان برنامه و بودجه وقت (شورای عالی انفورماتيک) واحدی نمونه شناخته شد و به‌عنوان مرکز کامپيوتر مشاع استان معرفی گرديد و سال‌های متمادی خدمات ذي‌قيمتی در زمينه‌های گوناگون مشاوره، طراحی، پياده‌سازی و اجرا و پشتيبانی سیستم‌های مکانيزه به دانشگاه و بسياری از سازمان‌ها، مراکز و مؤسسه‌های خارج از آن از جمله آستان قدس رضوی، شرکت برق منطقه‌ای خراسان، بانک ملی ايران، اداره کل آموزش و پرورش، ادارات آموزش و پرورش استان‌ها، سازمان اتوبوس‌رانی و . . . که فاقد امکانات رايانه‌اي بودند، ارائه می‌نمود.

با تفکيک دانشگاه علوم پزشکی و مجهز شدن اغلب سازمان‌ها و مؤسسه‌های مذکور به مراکز مستقل رايانه‌اي، اين خدمات رو به کاهش نهاد. تا در نهایت در سال 1378 و متعاقب رواج و ظهور رايانه‌هاي شخصي و سهولت دستيابی، برنامه‌نويسی و استفاده از آن‌ها، با تبديل نرم‌افزارها و انتقال اطلاعات از آخرين رده رايانه‌های‌ بزرگ (IBM 4341) به رايانه‌هاي کوچک، طی مراسمی پايان کار رايانه‌هاي Mainframe در دانشگاه فردوسی مشهد اعلام گرديد. این مراسم به‌طور رسمی با حضور وزیر وقت فرهنگ و آموزش عالی برگزار شد و اين سري رايانه‌ها به دانشكده مهندسي براي نگهداری در موزه منتقل گرديد. از این پس، مرکز، وظیفه توسعه شبکه‌ رایانه‌ای در دانشگاه فردوسی مشهد را به سرعت پیگیری نمود و هم‌زمان با توسعه سخت‌افزاری آن، نسبت به طراحی و پیاده‌سازی نرم‌افزارها و سامانه‌های مورد نیاز دانشگاه اقدام نمود.

دانشگاه فردوسی مشهد از معدود دانشگاه‌هایی است که مدیریت متمرکز بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آن سبب ایجاد مجموعه یکپارچه از سامانه‌ها و شبکه‌های رایانه‌ای شده است که خدمات متنوعی را بر بستر فناوری‌های نوین برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان آن فراهم آورده است. این خدمات حتی در قالب سامانه‌های دانشگاه فردوسی مشهد (سدف) تاکنون به بیش از 50 دانشگاه و مرکز و موسسه آموزش عالی ارائه شده است.

اگر چه تغییرات بنیادی در فناوری‌ها، سبب کارکردهای مختلف مرکز در بیش از 4 دهه فعالیت خود شده است، اما هم‌اکنون هدف اصلی از فعالیت‌های مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد، توسعه و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش‌های مختلف دانشگاه است.

در تاریخ 26 آبان 1393 و بر اساس مصوبه جلسه شورای فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد، نام این مرکز به مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات تغییر کرد.


در جدول زیر نام افرادی که از ابتدای فعالیت مدیریت مرکز را بر عهده داشته‌اند، آمده است.

جدول (1) : مدیران مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از ابتدای فعالیت

نام و نام خانوادگی

آغاز تصدی

پایان تصدی

دکتر هما فاریان

1353

1355

دکتر رضا آگاهی

1355

1357

اداره به صورت شورائی

1357

1359

مهندس مجید اختراعی طوسی

1359

1360

مهندس محمود ضیایی

1360

1365

مهندس امیر علیخانزاده

1365

1377

دکتر محسن کاهانی

1377

1395

دکتر سیدامین حسینی‌سنو

1395

ادامه دارد

همچنین در ساختار مرکز 2 معاون اداری و مالی، و فنی نیز وجود دارد که در جدول زیر نام افرادی که از ابتدای فعالیت این مسوولیت‌ها را برعهده داشته‌اند، آمده است.

جدول (2) : معاونان اداری و مالی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از سال 1377

نام و نام خانوادگی

آغاز تصدی

پایان تصدی

مهندس حسین افخمی روحانی

1377

1389

مهندس عیسی آرامجو

1389

ادامه دارد

جدول (3) : معاونان فنی مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه فردوسی مشهد از ابتدای فعالیت

نام و نام خانوادگی

آغاز تصدی

پایان تصدی

مهندس سعید ابریشمی

1384

1388

دکتر سیدامین حسینی‌سنو

1388

1389

دکتر سعید ابریشمی

1389

1392

T2

یادآوری برنامه تعمیر و نگهداری (PM) مرکز فاوا

جهت یادآوری به اطلاع تمامی اعضای محترم دانشگاه فردوسی مشهد می‌رساند که پیرو مصوبه مورخ 1399/6/17 شورای راهبری فاوا دانشگاه و با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا، برنامه تعمیر و نگهداری (PM) مرکز فاوا تا اطلاع ثانوی در روزهای جمعه (هر هفته) ساعت 9 الی 12 انجام می‌شود.

شايان ذكر است كه در ساعات ياد شده (و با احتمال ضعیف در دامنه قبل و بعد از آن)، ممكن است بخش‌هايي از شبكه و سامانه‌هاي كاربردي دانشگاه (مانند اینترنت، اینترانت، پویا، سدف، وب‌میل، درایو، وب‌گاه‌ها، VoIP و . . .) از دسترس خارج شود یا محدودیت‌هایی در برخی خدمات آن‌ها اعمال شود. لذا خواهشمند است اعضای دانشگاه نسبت به این مهم در برنامه‌ریزی رویدادها، جلسه‌ها، کلاس‌ها و . . . توجه داشته باشند.

Our Services01

 

سامانه های دانشگاه فردوسی سدف

speedtest

 

تست سرعت اینترنت تا دیتا سنتر دانشگاه

268910

 

استفاده از سرویس محاسبات سنگین ابر فردوسی

گزارش نموداری از اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات در فروردین ماه ۱۴۰۳

mis1403 01